Elektronická evidence
služeb neboli EET je nově zavedená online evidence obchodníků a podnikatelů
(povinných subjektů) realizovaných v hotovosti. Hotovostní platbou je myšlena
platba jiným způsobem než bankovním převodem, tedy hotovost, platební karty,
stravenky, šeky atd.
Koho a čeho se EET týká?
EET se vztahuje na
tržby, které zakládají rozhodný příjem, tedy příjem fyzických a právnických
osob z činnosti, která je podnikáním. Živnostenský a obchodní zákoník
definuje podnikání jako soustavnou činnost provozovanou samostatně, vlastním jménem,
na vlastní odpovědnost a za účelem zisku.
V 1. fázi (od
01. 12. 2016) dopadne regulace na ubytovací a stravovací služby, které jsou
blíže specifikovány v zákoně č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
EET se týká i krátkodobého pronájmu
Ubytovací službou se
rozumí poskytování krátkodobého ubytování ve všech ubytovacích zařízeních (jako
je hotel, motel, kemp, ubytovna) v bytových domech, rodinných domech nebo
ve stavbách pro rodinou rekreaci.
Za ubytovací službu lze považovat i
krátkodobý pronájem bytů (pokojů), který začíná být velmi oblíbený zejména mezi
majiteli nemovitostí, kteří využívají například platformy na pronájem bytů fungující na principu sdílené ekonomiky. Bohužel vzhledem
k nedostatečné informovanosti a povědomí většina majitelů nemovitostí ani
netuší, že služby, které poskytují (ubytování společně se zajištěním úklidu,
praní a případně stravování) spadají pod úpravu živnosti. Z čehož
vyplývají velmi zásadní povinnosti jako zřízení živnostenského oprávnění
(živnost volná) a s tím související registrace k odvodu sociálního a
zdravotního pojištění.
Do výjimek spadá
příjem, který není předmětem daně z příjmů, je ojedinělý (např. neočekávaně a jednorázově
je podnikatelem přijata platba v hotovosti, ačkoliv podnikatel jinak přijímá
výhradně platby přímým převodem z účtu na účet), podléhá dani vybírané srážkou
podle zvláštní sazby daně, podléhá dani ze samostatného základu daně u
právnických osob.
Zatímco poskytování
dlouhodobého nebo střednědobého ubytování již není definováno jako podnikání, a
tudíž se k němu nevztahuje povinnost vlastnit živnostenský list. Je daněno
podle speciálního paragrafu 9 (příjmy z nájmu) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu.
EET a legislativa
EET bude zavedena na
základě zákona č. 112/ 2016 Sb., o evidenci tržeb, který nabyl platnosti dne
13. 04. 2016. Zákon je rozdělen na 9 sekcí, která upravují například, co je
chápáno jako tržba, způsob evidence tržeb, získání a používání autentizačních údajů.
Ve 2. fázi (od 01. 03. 2017) se EET dotkne maloobchodu a velkoobchodu. Ve 3. fázi (od 01. 03. 2018) dopadne na ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi (svobodná povolání, doprava, zemědělství). Na 4. fázi se můžete těšit od 01. 06. 2018 a bude platit pro vybraná řemesla a výrobní činnosti.
K čemu je to dobré?
Ministerstvo financí si
od zavedení EET slibuje zvýšení daňových příjmů. Cílí zejména na dlouhodobé a
systematické krácení daňových povinností v některých oblastech podnikání.
EET je dle finanční správy moderní a adekvátní nástroj jak získat informace,
zda daňový poplatník správně vykazuje své hotovostní tržby. Díky tomu může
finanční správa rychleji a přesněji reagovat na podvodné praktiky a cílit
daňové kontroly.
Princip EET
- Pokladní systém před tiskem účtenky zašle její obsah ve formátu XML formou datové zprávy do datového centra elektronické evidence tržeb Finanční správy ČR.
- Ze systému Finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky.
- Pokladní systém vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu).
- Zákazník převezme účtenku a prostřednictvím webové aplikace může překontrolovat, že data na účtence jsou uložena v datovém centru elektronické evidence tržeb.
0 komentářů :
Okomentovat